Dil önemlidir. Bu ekteki makale
çağrısının başlığı sağlıkta eşitlikti. Ancak çağrıda sağlıkta farklılıklara
hitap eden makaleler istendi. ABD’de
farklılıklar, genellikle sağlıkta ırksal/etnik farklılıklara veya daha sık
sağlık bakımındaki farklılıklara atıf yapmakta kullanılmaktadır. Bu ekteki
çağrının odağı genişlettiğine ve diğerleri yanında sosyoekonomik statü ve
coğrafi konum tarafından oluşturulan farklılıkların altını çizdiğine dikkat
çekiyoruz. Geleneksel olarak Birleşik Krallık’ta, sağlıkta gruplar arasında
sosyoekonomik koşullar temelinde tanımlanan farklılıkları tanımlamakta eşitsizlikler
terimini kullanırız.
Sağlıkta eşitsizlikleri azaltmak, sosyoekonomik ve diğer eşitsizlikleri azaltmak için eylemi şart koşar. Sağlığı etkileyen başka etmenler de vardır, fakat sosyal ve ekonomik etmenlerin (yaşantımızı ve davranışlarımızı şekillendiren maddi, sosyal, politik ve kültürel koşullar) etkisi bunlara ağır basar. Bunu tanımlayan kanıtların çoğu, Dünya Sağlık Örgütü Sağlığın Toplumsal Belirleyicileri Küresel Komisyonu’nda sergilenmiştir (1).
Aslında toplumsal koşullar ve sağlık
arasındaki bağlantı o kadar yakındır ki, sağlıkta eşitsizliklerin büyüklüğü
sosyal ve ekonomik eşitsizliklerin insanların yaşamları üzerine etkisinin bir
göstergesidir. Böylece sağlık, toplumlarımızda zenginlik ve gelir
eşitsizliklerinde hızlı artışa ilişkin önemli bir kaygı nedeni haline gelir. Kaçınılabilir
olmalarına karşın kaçınılmayan ve bu nedenle adaletsiz olan hakkaniyetsizlikleri
tanımlamak için, giderek artan ölçüde sağlıkta eşitsizlik dilini kullanıyoruz.
Sağlıkta eşitsizliklere hitap etmekte
sağlığın toplumsal belirleyicileri bilgisine dayanarak hareket etmeden önce,
yol üzerinde iki engel duruyor: yaşambiçimi yönelimi ve sağlık bakımına aşırı
yoğunlaşma (2). Yaşambiçimi yönelimi halk sağlığında, tütün kullanımı, diyet,
alkol ve uyuşturucular gibi sağlıkta eşitsizliklerin şüphe götürmez nedenleri
olan fakat bu davranışların güdümleyicilerini (nedenlerin nedenleri) ihmal eden,
bireysel davranışlar üzerine odaklanma eğilimini tanımlar.
Sağlık çok sıklıkla yalnızca sağlık
bakımı (tedavi hizmetleri) ile eşitlenmektedir. ABD’de tartışmaya sağlık
bakımına erişim egemendir, çünkü sağlık bakımına bütün ülkelerden daha fazla
harcama yapılmasına karşın, erişimde korkunç eşitsizlikler vardır. Commonwealth
Vakfı tarafından yakınlarda yapılan bir çalışma ABD sağlık sisteminin, diğer
ülkelerle karşılaştırıldığında maliyet, eşitlik ve etkililik bakımından göreli
kötü performans gösterdiğini bulmuştur (3).
Ancak Eski Muharip (Veteran) Sağlık
İdaresi’nin eşitlik üzerine güçlü bir odağı vardır. Sağlıkta Eşitlik Dairesi
eski muharipler için sağlık bakımı sunumunun, bireylerin koşullarına uygun ve coğrafya,
toplumsal cinsiyet, ırk/etnisite, yaş, kültür veya cinsel yönetiminden bağımsız
eşitlikçi bakım sağlamasını garanti altına almaktadır. Sosyoekonomik etmenlerin
eşitlikçi erişim ve bakım sunumuna bütünleştirilmesinin de önemi vardır.
Sağlıkta Eşitlik Dairesi aynı zamanda bütün Eski Muharip Sağlık İdaresi’nde örgütsel
politika, karar alma, kaynak dağıtımı ve performans planları tartışmalarına
eşitlikçi bir odak getirmektedir (diğer ilgili örgütlere ve paydaşlara
genişletilebilen, bütün politikalarda sağlık yaklaşımı).
O halde yüksek nitelikli bakıma
evrensel (herkese) erişim ve eşitlikçi çıktılara odaklanma, sağlıkta
eşitsizliklere meydan okumakta merkezi önemdedir. Bu aynı zamanda sağlıkta
eşitsizliklere yol açan toplumsal koşullardaki eşitsizliklere meydan okumakta
da böyledir. Toplumların sağlık durumunun belirleyicilerinin dağılımını yapmak
üzere girişimler olmuştur – bu girişimler eşitsizliklerin göreli önemli bir
bölümünün toplumsal belirleyicilere atfedildiğini göstermektedir, bkz. Şekil 1.
ABD’de aynı zamanda Robert Wood
Johnson Vakfı da, toplumsal etmenlerin sağlık üzerine nasıl tıbbi bakım sistemi
kadar, hatta daha da fazla etkili olduğunu sergilemiş ve ABD liderlerine fonlama
önceliklerini ulusun sağlığını iyileştirmekte esas olan üç alanı vurgulamak
üzere değiştirmelerini ısrarla tavsiye etmiştir: erken çocuk gelişimi
programlarına erişimi arttırmak, düşük gelirli mahalleleri canlandırmak ve
sağlık bakımı sunucularının misyonlarını tıbbi tedavinin ötesine genişletmek
(5). Bunlar Eski Muharip Sağlık İdaresi için de önemli hedeflerdir.
2010 yılındaki İngilizce sağlıkta
eşitsizlikler değerlendirmemizde 80 veya daha fazla uzmanın yardımını aldık ve
sağlık ve sağlıkta eşitsizlikler üzerine en önemli etkileri sergileyen geniş
bir kanıt tabanı sunduk (6). Altı öncelikli alanda tavsiyelerde bulunduk.
Hiçbiri sağlık bakımına ilişkin değildi, çünkü İngiltere’de sağlık bakımına
makul ölçüde eşit, evrensel erişime ilişkin kanıtlar vardı.
Altı öncelikli alan şunlardı: erken
yıllardaki deneyimlerin niteliği, eğitim ve kişisel ve toplum direnci inşa
etme, iyi nitelikte istihdam ve çalışma koşulları, sağlıklı bir yaşam sürmek
için yeterli gelire sahip olma, sağlıklı çevreler ve öncelikli halk sağlığı
koşulları – sağlığın toplumsal belirleyicileri yaklaşımıyla tütün kullanımı,
alnol ve obezite ile mücadele etmek.
Yaklaşımımızın kalbinde, sağlıkta
eşitsizliklerin en yoksulların veya toplumsal olarak en dezavantajlı olanların kötü
sağlığıyla sınırlı olmadığına ilişkin bulgular yatmaktadır. Sağlıkta ve
hastalıkta toplumun tepesinden tabanına uzanan çarpıcı bir toplumsal yokuş
(social gradient) vardır (7). Toplumsal yokuşun bugün dünya ölçeğinde düşük,
orta ve yüksek gelirli ülkelerde yaygın olduğu gösterilmiştir (6). Şekil 2
İngiltere’de bu yokuşu, yaşam beklentisi ve sağlıklı yaşam beklentisi için
göstermektedir.
Sağlıkta eşitsizlikte sağlığın toplumsal
belirleyicileri yaklaşımının kabulü ve benimsenmesinde hatırı sayılır bir
ilerleme olmuştur. Uluslar arası ölçekte Birleşmiş Milletler gibi örgütler, toplumsal
belirleyiciler üzerine eylem yoluyla sağlıkta eşitliğe geniş taahhütlerini
ifade etmişlerdir ve Avrupa Birliği ve Dünya Sağlık Örgütü de sağlığın
toplumsal belirleyicilerine göre hareket etmiş ve bu yaklaşımı sağlığı
iyileştirme ve sağlıkta eşitlik stratejilerinin kalbi olarak benimsemişlerdir.
Ulusal düzeyde de ilerlemeler vardır – birçok ülkede ulusal hükümetler harekete
geçmiştir. Belediyelerin ve yerel otoritelerin attığı bazı büyük adımlar da
vardır. İngiltere’de belediyelerin yüzde 75’i bu yaklaşımı benimsemiştir.
Ancak (ve bu önemli bir ancaktır)
daha fazla sağlıkta eşitlik ve sağlığın toplumsal belirleyicilerinin birçok
zorlukları vardır.
Sağlığı anlamak
Sağlık ve sağlık bakımı arasındaki
ilişki öyle güçlüdür ki, birçok politikacı ve insan, sağlık ve sağlık bakımının
aynı şey olduğunu kabul etmektedir. Sağlık ve sağlıkdışı paydaşlar (ve halk),
hükumetlerin sağlık bakımı sektörü dışında eylemler yoluyla sağlığı
iyileştirmek ve eşitsizlikleri azaltmak için daha etkili eylemler uygulamasını talep
etmeye başlayana kadar, muhtemelen bu önemli ayrım yitmeye devam edecektir.
Davranış ve sağlık
Sağlıksızlığı güdümleyen sağlıksız
davranışlar üzerine büyük ve artan bir odaklanma olmuştur. Bu yaklaşım,
bireylerin kendi sağlıklarından büyük ölçüde kendilerinin sorumlu olduğunu ve
sağlıklarını daha iyi sağlıklı davranışlarla iyileştirebileceklerini kabul eder
– büyük ölçüde daha akıllıca yeme ve içme ve tütün kullanmamak. Ancak eşzamanlı
olarak mevcut iyi davranışları kolaylaştırmaya ve desteklemeye çalışırken, sağlıkta
eşitsizlikleri azaltmak ve sağlığı iyileştirmek için davranışların toplumsal
belirleyicilerini anlamamız ve iyileştirmemiz gerekir.
Kanıtlar
Toplumsal, çevresel etmenler ve birçok
sağlık çıktısı arasındaki ilişkileri gösteren çok sayıda kanıt vardır. Aynı
zamanda ne yapılacağına, uluslararası, ulusal ve yerel düzeylerde neyin en iyi
olduğuna ilişkin de çok sayıda kanıt vardır. Çeşitli idari düzeylerde, dünyanın
farklı bölgelerinden farklı gelişme düzeylerinde olan farklı toplumlar ve
farklı ülkeler için kısa ve uzun erimli eylemlere ilişkin çok sayıda pratik
kanıta sahibiz. Artık ne yapılacağına ilişkin bilgi yok demek inandırıcı
değildir. Değerlendirmeler karmaşık, çıktılar uzun erimli olduğundan ve eşitlik
etkileri sıklıkla görmezden gelindiğinden, maliyet fayda kanıtları sağlamak
güçtür. Bütün bunlara rağmen, doğru bir şekilde tasarlandığında ve
uygulandığında birçok müdahalenin verimli, eşitlikçi ve etkin olduğunu gösteren
yeterli maliyet fayda kanıtı vardır. Dahası ve en önemlisi, bu ahlaki bir
olaydır – sağlıkta eşitsizlikleri azaltmak ve sağlığı iyileştirmek bir görevdir
ve hükümetlerin ve sağlığı iyileştirmekte etkili olanların bir önceliği
olmalıdır.
Politika
Sağlığın toplumsal belirleyicileri
üzerine harekete geçmeye itirazlar ve bunun güçlükleri genelde yoğun olarak
politiktir. Bazen davranış değişikliğine zorlamanın hükumetin sorumluluğu
olmadığı, hükumetin yalnızca bilgi sağlama sorumluluğu olduğu, böylece herkesin
eşit ölçüde iyi bilgilendirileceği ileri sürülmektedir. Bu görüşe karşı çıkmak
yalnızca bir ideoloji değildir. Gerçekler bu görüşe karşıdır. Yoksulluk, gelirlerde
ve varlıklarda artan eşitsizlik ve sosyal dışlanma, hepsi birçok ülkede
sağlıkta eşitsizlikleri genişletiyor ve derinleştiriyor. Bir ülkede özellikle gelir
ve sosyal devlet politikaları aracılığıyla zenginliğin yaratılması ve dağıtımı,
politik öncelikleri yansıtır.
Sağlığı iyileştirmek ve sağlıkta
büyük eşitsizlikleri azaltmak için çok şey yapılabilir. Bunların bir kısmı
herkese erişimde ve çıktılarda eşitlikçi olmak üzere tasarlanmış sağlık bakımı
sağlamaktan geçer – Eski Muharip Sağlık İdaresi’nin yapmaya çalıştığı gibi.
Fakat değişimler aynı zamanda daha geniş sosyal ve ekonomik değişimlerden ve
eşitsizliklerin azaltılmasından gelmek zorundadır ve birçok hükumet, sivil
toplum örgütü ve diğerleri büyük etkide bulunmak üzere harekete geçme isteği
göstermiştir.
Daha büyük etki, daha büyük eylem ve
istek gerektirir. Daha eşitlikçi sunuma yönelik çalışmakla birlikte, halk
sağlığı ve tıbbi emek gücünün, daha eşitlikçi sağlık, sosyal, ekonomik
sistemlere yönlenmeye yardımcı olarak, bütün düzeylerde toplumsal ve politik müdafaada
oynayacakları kritik roller vardır – ve bu ekte eşitliği daha ileri taşımak
üzere katkıları içtenlikle karşılıyoruz.
Michael Marmot ve Jessica J. Allen
American Journal of Public Health,
104(s4): s517 – s519.
Çeviri: Akif Akalın
Kaynaklar
1. Commission on Social Determinants of
Health. CSDH Final Report: Closing the Gap in a Generation: Health Equity Through
Action on the Social Determinant of Health. Geneva, Switzerland: World Health
Organization; 2008.
2. Hunter DJ, Popay J, Tannahill C, Whitehead
M, Elson T. Learning Lessons From the Past: Shaping a Different Future. Marmot
Review Working Committee
3. Cross-cutting sub-group report. 2009.
Available at: https://www.instituteofhealthequity.org/projects/themarmot-review-working-committee-3-report/working-committee-3-final-report.pdf.
Accessed June 17, 2014.
3. Davis K, Stremikis K, Squires D, Schoen
C. (2014) Mirror, Mirror on the Wall: How the Performance of the US Health Care
System Compares Internationally. The Commonwealth Fund. Available at:
http://www.commonwealthfund.org/;/media/files/publications/fundreport/2014/jun/1755_davis_mirror_mirror_2014.pdf.
Accessed July 11, 2014.
4. Broader determinant of health. The
King’s Fund. Available at: http://www.kingsfund.org.uk/time-to-think-differently/trends/broader-determinants-health.
Accessed June 18, 2014.
5. Robert Wood Johnson Foundation. Commission
to Build a Healthier America. 2008. Available at: http://www.commissiononhealth.org/Publications.aspx.
Accessed July 11, 2014.
6. The Marmot Review. Fair Society, Healthy
Lives: Strategic Review of Health Inequalities in England Post-2010. London,
UK: The Marmot Review; 2010.
7. Marmot M. Status Syndrome: How Your
Social Standing Directly Affects Your Health. London, UK: Bloomsbury Publishing
Plc; 2004.
Yorum
Michael Marmot, neoliberal saldırı
altında sağlıkta emeğin ideolojisinin gerilediği ve sermaye ideolojisinin sağlığa
ve tıbba egemen olduğu bir ortamda, bireylerin kendi sağlık ve
sağlıksızlıklarından kendilerinin sorumlu olduklarının topluma zorla kabul
ettirilmeye çalışıldığı bir dönemde, sağlık ve hastalıkların ardında yatan
maddi yaşam ve çalışma koşullarına dikkat çekerek, toplumcu tıbba büyük bir
katkıda bulunmuştur.
Ancak, Marmot okunurken, yazarın asla
eşitsizlikleri “ortadan kaldırmayı” hayal etmediği (aslında bunu olanaklı
görmediği), bütün çalışmalarında eşitsizlikleri “azaltmayı” hedeflediği gözden
kaçırılmamalıdır. Kuşkusuz sağlıkta eşitsizliklerin ortadan kaldırılması, ancak
toplumdaki eşitsizliklerin ortadan kaldırılmasıyla, bir başka deyişle, bu
eşitsizlikleri üreten sosyal ve ekonomik düzenin değişmesiyle mümkündür. Böyle
bir ufka sahip olmayan Marmot, eşitsizliklerin kaynaklarını kurutacak radikal tedbirlerden
çok, eşitsizlikleri azaltacak tedrici tedbirler önermektedir (AA).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder