Quentin Eichbaum ve arkadaşları (1)
Afrika’da yeni tıp okullarının nasıl toplum ve kırsal sağlık bileşenlerini,
uzun erimli aile bağlantılarını ve dezavantajlı öğrenciler için daha adil kabul
süreçlerini kapsayan müfredatlar geliştirdiklerini tanımlamaktadır. Bütün bu
değerli yenilikler önceki tıp eğitimi reformlarıyla bütünleştirilmiştir (2, 3)
fakat bunlar küresel olarak evrensel sağlık bakımını başarmanın güçlüklerini
karşılamak için yeterli midir? Bu arzu birincil sağlık bakımına yaygın istihdam
ve hekimlerin kendilerine gereksinim duyulan yerlerde tutulmasını gerektirecektir.
Afrika’da yeni tıp eğitimi modelleri
geliştirirken, birçok Afrika ülkesinde Küba tıp eğitiminin ve tıp okullarının
geçen yirmi yıl boyunca müdahalesine atıf yapıldığını görmemek şaşırtıcıdır
(4). Daha önemlisi Küba eğitim modeli güç yerlerde çalışan ve buralarda kalan
hekimler ürettiği görünen ilave ögeler sağlamaktadır (panel) (5). Bu ögeler
sosyal sorumluluk, halk sağlığı etiği ve toplum kalkınmasını kapsamaktadır.
Bunların her ülkede yerel gereksinimleri karşılamak için öğretilen tamamlayıcı
mezuniyet sonrası becerilerin yerini almamalarına rağmen, hassas toplumlara
hizmete adanmış sağlık profesyoneli türü için temel oluşturmakta önemli
katkıları vardır.
Afrika ve diğer düşük gelirli ve orta
gelirli ülkelerin karşılaştıkları yaygın güçlükler radikal çözümler gerektirir
– bu güçlükler bir uzman grubu tarafından detaylandırılmıştır (6) ve 2016
yılında Dünya Sağlık Örgütü’nün Sağlık İçin İnsan Kaynakları Üzerine Küresel
Strateji çalışması tarafından rapor edilecektir (7). Belki ilerlemenin önündeki
en önemli engel, bütün sağlık müfredatı yenilikleri değerlendirmelerinin zayıf
oluşu, özellikle bakımın niteliği, istihdam ve personeli elde tutma gibi uzun
erimli çıktılara ilişkin reform için çok sınırlı kanıt tabanı oluşturmasıdır. Küresel
olarak yenilikçi okullar arasında ittifaklar inşa etmeye yardımcı olmak üzere
Sağlıkta Eşitlik Ağı İçin Eğitim tarafından daha güçlü değerlendirme
yaklaşımları geliştirilmekte ve uygulanmaktadır (8).
Tıp okulları daima mezuniyet sonrası
kariyer yollarının ayrılacağını kabul etmekten çok, bütün öğrencilerin aynı
şekilde eğitildiği “herkese uyacak bir kalıp” yaklaşımını benimsemişlerdir.
Daha ileri mezuniyet sonrası eğitime gerek olmaksızın etkili bir birincil bakım
hekimi üretmek için gerekli asgari çekirdek eğitim başarılabilir. Öğrenci kabul
süreçleri akademik dereceler yerine dezavantajlı toplumlardan öğrenci alımını
önceleyebilir. Müfredat içeriği birincil bakıma uyarlanabilir ve halen olanaklı
olandan daha hızlı bir şekilde yeterli sayıda motive hekim elde edilmesi
sağlanabilir. Daha ileri mezuniyet sonrası uzmanlık eğitimi de gerekli
olacaktır ve bu eğitim rekabetçi bir seçim yoluyla olabilir ve doğrudan sağlık
bakımının gereksinimleriyle ilişkilendirilebilir.
Ancak bu sorunlarla karşılaşan ve
reform arayan ülkeler yalnızca düşük gelirli ve orta gelirli ülkeler değildir.
Birleşik Krallık’ta 8 bin genel pratisyene daha gereksinim olduğuna
inanılmaktadır; ABD’de evrensel sağlık kapsamı hala bir gerçeklik değildir.
Yüksek gelirli ülkelerde tıp eğitiminin çoğu bayat, modası geçmiş olup,
hastaların veya toplumun gereksindiklerini sunmamaktadır (6). Küba eğitim
modeli yalnızca Afrika için değil aynı zamanda dünyanın geri kalanı için de
daha detaylı olarak göz önüne alınmayı hak etmektedir.
Panel: Altı yıldızlı hekim (6)
- Bakım sunucu (fiziksel, mental
ve sosyal): kapsamlı sürekli iyileştirici, önleyici ve rehabilite edici
bakımı kapsayan
- Karar verici: sıklıkla kaynak
kısıtlılıkları içinde, hastaların ve toplumların eşit derecede
yararlanmasını sağlayarak sağlık sorunlarını ele almakta en iyi yolu seçen
- İletişimci: bireyleri, aileleri
ve toplumları sağlıklı yaşam biçimlerini benimsemeleri ve sağlık
çabalarında partnerler haline gelmeleri için ikna eden
- Yönetici: bilgiyi sosyal kalkınma
için birlikte çalışan çok disiplinli ekipler içinde özümseyen ve paylaşan
- Toplum lideri: fiziksel ve
sosyal çevrede sağlığın belirleyicilerini anlayan, çok sayıda insanın
yararlanacağı toplum sağlığı etkinliklerine olumlu yaklaşan
- Öğretmen: sık görülen durumları
yönetmek için hastalara ve ailelere yardım eden, hekim dışı sağlık
emekçilerini insan kaynağı açığını kapatmak için eğiten
Shah Ebrahim, Neil Squires, José Luis
di Fabio, Gail Reed, Peter G Bourne, William Keck, Andre-Jaques Neusy, Kalipso
Chalkidou
http://haber.sol.org.tr/blog/sinifin-sagligi/ceviren-akif-akalin/tip-egitiminde-kuresel-olcekte-radikal-degisimler
Orijinal makale:
Kaynaklar
1. Eichbaum Q, Nyarango P, Ferrao J,
et al. Challenges and opportunities for new medical schools in Africa. Lancet
Glob Health 2014; 2: e689–90.
2. WHO. Reorientation of medical
education: goal, strategies and targets (No 2). SEARO Regional Publications No.
18. New Delhi: World Health Organization Regional Offi ce for South-East Asia,
1988.
3. University of Nottingham Medical
School: history.
http://www.nottingham.ac.uk/manuscriptsandspecialcollections/collectionsindepth/university/universitycollection/university-of-nottingham-medicalschool.aspx
(accessed Jan 14, 2015).
4. Ebrahim S, Squires N, Bauzá Díaz
M, et al. Ebola control: the Cuban approach. Lancet 2014; 384: 2022.
5. del Rosario Morales Suárez I,
Fernández Sacasas JA, Durán García F. Cuban medical education: aiming for the
six-star doctor. MEDICC 2008; 10: 1–9.
6. Frenk J, Chen L, Bhutta ZA, et al.
Health professionals for a new century: transforming education to strengthen
health systems in an interdependent world. Lancet 2010; 376: 1923–58.
7. Global Health Workforce Alliance.
Health workforce 2030: a global strategy on human resources for health.
http://www.who.int/workforcealliance/knowledge/resources/strategy_brochure9-20-14.pdf?ua=1
(accessed Jan 14, 2015).
8. Larkins SL, Preston R, Matte MC,
et al, on behalf of the Training for Health Equity Network (THEnet). Measuring
social accountability in health professional education: development and
international pilot testing of an evaluation framework. Med Teach 2013; 35:
32–45.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder