Büyük bir
Orta-Batı üniversitesi tıp fakültesinde ikinci yılımı tamamladığımda, beni
tıbbı meslek olarak seçmeye yönelten tutkuyu yitirdiğimden içtenlikle korktum.
Tıp öğrencilerinin kolayca keşfettiği gibi tıp eğitimi sistemimiz, sosyal adaletle veya sonunda içinde mesleğimizi icra edeceğimiz daha geniş toplumsal bağlamla ilişkili konuların kapsamlı eleştirel analizi yerine, fen bilimlerine odaklıdır. Ne yazık ki, bırakın zorunlu ders kitapları dışında kitap okumayı, gönüllü hizmet için dahi artık zamanımız kalmaması nedeniyle, ruhlarımızın bir kısmını rafa kaldırdık ve ancak lisans sınavından sonra sosyal adalet, kadın sağlığı ve uluslararası toplum üzerine ilgimizin üzerinden tozları silkebileceğimizi kabullendik. Yaptığım bu seçim klinik öncesi yıllarım boyunca peşimi bırakmadı ve beni rahatsız etti; içimden bir ses sürekli soruyordu: satıyor muydum?
Tıp öğrencilerinin kolayca keşfettiği gibi tıp eğitimi sistemimiz, sosyal adaletle veya sonunda içinde mesleğimizi icra edeceğimiz daha geniş toplumsal bağlamla ilişkili konuların kapsamlı eleştirel analizi yerine, fen bilimlerine odaklıdır. Ne yazık ki, bırakın zorunlu ders kitapları dışında kitap okumayı, gönüllü hizmet için dahi artık zamanımız kalmaması nedeniyle, ruhlarımızın bir kısmını rafa kaldırdık ve ancak lisans sınavından sonra sosyal adalet, kadın sağlığı ve uluslararası toplum üzerine ilgimizin üzerinden tozları silkebileceğimizi kabullendik. Yaptığım bu seçim klinik öncesi yıllarım boyunca peşimi bırakmadı ve beni rahatsız etti; içimden bir ses sürekli soruyordu: satıyor muydum?
Kuzey
Amerika’daki tıp fakültemde tıbbın, kaynakları ve sağlık sigortaları olan
şanslı azınlığın hizmetinde olduğu küstahlığını gönülsüzce kabullendim.
Samimiyetle, herkes için sağlık bakımı önerirse, “naifçe optimist” olmakla
yaftalanacak biri olarak, kapsamlı sağlık bakımının bütün yurttaşlar için bir
hak olduğu bir ülkede yaşamayı arzu ettim. En önemlisi, piyasaya-dayalı sağlık
bakımı sisteminin, karmaşıklık düzeyine bakılmaksızın bütün tıbbi hizmetlerin
herkes için garanti edildiği ve hastalara ücretsiz sağlandığı bir sisteme
dönüşümünün öykülerini ilk elden dinlemek istedim. 2004 yılında Venezuela’nın
politik değişimleri ve özellikle sağlık ve eğitim sistemlerini yeniden
tasarlamaları üzerine makaleler okumaya başladım. Sosyalist başkan Hugo
Chavez’in hükümeti Barrio Adentro
adlı yeni bir kamu sağlığı inisiyatifi yarattı ve Venezuela ve Küba arasında
bir işbirliği anlaşması yoluyla binlerce Kübalı temel sağlık hizmetleri
hekimini, hizmet götürülmeyen Venezuela mahallelerine getirebildi. Sonuç: altı
ay içinde ücretsiz klinik ziyaretlerinde 6 kat artış. Muhalifler yalnızca
birkaç yıl içinde yüzlerce ücretsiz klinik açılırken, bunların hizmetlerinin
kalitesine ilişkin sorunlar olduğunu öne sürdüler. Gizliden gizliye Barrio Adentro’ya inanmak isterken,
anlatılanların “gerçek olmak için çok çılgınca” olduğunu düşündüm.
Gidip görmem
gerektiğine karar verdim. Böylesi geniş ve coğrafi olarak çeşitlilik gösteren
bir ülkede Barrio Adentro bu kadar
kısa sürede başarıyla kurulabilmiş miydi? Kuşkusuz dünyadaki sağlık bakımı
sağlayıcılar için öğrenilecek önemli dersler olmalıydı. Ne iyi gitmişti? Neyin
farklı yapılması gerekirdi? Venezuela’da tıp eğitimi için Fulbright bursuna
başvurmak, kendi geleceğime bir şişe içinde mesaj göndermek gibiydi: “Sayın Parlak Geleceğim, tıpta sosyal adalet
düşlerinden vazgeçme. Güney Amerika’daki sağlık bakımı sistemi dönüşümlerine
bak. Sevgilerle, İdealist Ben”. Barrio Adentro programına doğrudan
katılmak, Kübalı hekimlerle görüşmek ve Barrio
Adentro’yu genellikle profesyonel olarak örgütlenmiş tıp için bir tehdit
olarak gören Venezuelalı hekimlerin bakış açısını anlamak istedim. Minnet
duyuyorum ki, 2006 – 2007’de Fulbright bursu aldım ve kendi tıp fakültemde ilk
klinik stajımı tamamladıktan sonra Güney Amerika’ya yola çıktım.
Yoğun bir
uluslararası kutuplaşma döneminde Venezuela’da seyahat etmek ve eğitim almak
için ABD Dışişleri Bakanlığı’ndan fon kabul etmek, değişik bakış açılarına
eşsiz bir erişim sağladı. Ek olarak yerel üniversitede kamu sağlığı okumak,
değişik mesleki geçmişlere sahip sağlık bakımı profesyonelleriyle tanışmayı
kolaylaştırdı. Sınıf arkadaşlarım arasında hastane yöneticileri, hekimler,
hemşireler, beslenme uzmanları ve muhasebeciler vardı. Bu insanlar
Venezuela’daki politik inanışlar yelpazesini temsil ediyorlardı –Chavez
yanlılarından, ateşli Chavez-karşıtlarına. Nihayet ve belki de en önemlisi
ilkokul çağındaki çocuğumu Venezuela’da yaşamak ve okumak için getirmek de,
kasıtsız olarak, normalde yabancılara kapalı olan birçok kapıyı açtı. Çocuğumun
devam ettiği devlet okulundaki ve mahalledeki çocukların aileleriyle bağlar
kurarak, çaba sarf etmeden, ekonomik ve politik bakımdan çeşitlilik gösteren
bir Venezuelalılar kesiti ile düşüncelerimin doğruluğunu sınamak için bir temel
yarattım.
Zamanımı Los Andes
Üniveristesi ve Barrio Adentro vasıtasıyla
klinik uygulamalar arasında böldüm. Üniversitede Toplum ve Önleyici Tıp
Kürsüsü’ne devam ederek Güney Amerika’nın en eski ve en geleneksel
üniversitesinde kamu sağlığı sertifikası aldım. Bu Barrio Adentro’daki topluma-dayalı klinik çalışmamda önemli ve
yapılandırılmış bir temel sağladı. Formel çalışmalarımın beni esinlendirmesine
karşın, yaşadığım ve çalıştığım yerdeki kırsal And topluluğu içinde gündelik
etkileşimlerim, Chavez hükümetinin yeni klinikleri ve sağlık politikalarının
etkilerini etkin bir şekilde bağlamsallaştırdı.
2003 yılında Barrio Adentro başladığında çok az kişi
Venezuela içinde seyrek dağılmış küçük köyler için gelecek büyük değişimleri
öngörebiliyordu. İnisiyatifin başlamasının ilanından sonraki aylar içinde
Küba’dan daha çok hekim geldi ve Venezuela’nın en yoksul ve en az hizmet giden
mahallelerinde, insanların evlerinde kullanmadıkları odalarda yaşamaya
başladılar. Ülke boyunca mahalleler ve köyler kapılarını Kübalı hekimlere
açarak, topluma-dayalı inisiyatifle işbirliğinin ve inisiyatifi desteklemenin
bir yöntemi olarak oda ve yemek verdiler. Mahalledeki insanlar başlangıçta
Kübalı hekimlere, eleştirel kültürel anlayışları olmayan yabancılar olarak
dikkatle yaklaşıldığını söylediler. Ancak inisiyatif, kendi ülkelerinde ve
dünyanın her yerinde yaptıkları gibi topluma-dayalı temel sağlık hizmeti
sağlayan Kübalı sağlık profesyonelleriyle hızla büyümeyi sürdürdü. Birkaç aylık
bir dönemde Kübalı hekimler politik aidiyetlerine bakmaksızın, sürekli,
ücretsiz kapsamlı hizmetler sunarak köyün saygısını kazandılar.
Kübalı hekimler
binlerce mahalle kliniğinde doğrudan hizmet sunmalarına ek olarak,
Venezuelalıların topluma-dayalı, toplumcu tıp konusunda eğitilmelerine
katıldılar. Tanıştığım Kübalı hekimlerden biri bir Venezuelalıya aşık olup
Venezuela’da bir aile kurmaya niyetlenirken, hekimlerin çoğunun aileleri
Küba’daydı ve klinik altyapıyı Venezuelalılara bırakıp evlerine geri dönmek
istiyorlardı. İlk yıl içinde Barrio Adentro bu topluma dayalı klinikleri
devralmaları için Venezuelalı öğrencileri eğitmeye başladılar. İlk olarak
yetenekli Venezuelalı öğrenciler Küba’ya ücretsiz tıp eğitimi için
gönderildiler. Ben 2006 Eylül’ünde Venezuela’ya geldiğimde, mahalle klinikleri
öğrencileri ikinci yıllarında eğitmek için yerel tıp fakülteleriyle işbirliği
yaptılar.
Avrupa ve Latin Amerika’daki birçok ülke gibi Venezuela’nın tıp
fakülteleri, liseden hemen sonra başlıyor ve 6 yıl sürüyordu. Oysa ABD’de tıp
eğitimi lise sonrası 4 yıllık bir kolej eğitiminden sonra başlıyor ve 4 yıl
sürüyordu. Barrio Adentro inisiyatifi
içinde Venezuelalı hekimleri toplum hekimliğinde eğitmek için bir uzmanlık
eğitimi başlatıldı. Bu iki yıllık program epidemiyoloji, kaynaktan yoksun
alanlarda ileri uygulama ve toplum örgütlenmesinden oluşmaktadır. Bu hekimler
eğitim tamamlandığında mahalli sağlık bakımı hizmetlerini yürütecek şekilde
donatılırlar. Şimdi bu programdan mezun Venezuelalılar, aynı zamanda
Venezuelalı tıp öğrencilerini eğitmeye de başladılar. Amaç, artık Küba’dan
insan kaynakları ithal etmeye dayalı olmayan, kendi kendine yeterli bir sistem
yaratmak.
Barrio Adentro’daki tıp
öğrencileri benim gibi insanlar –Venezuela toplumunun kesitinden alınmışlar ve
aralarında çocuklarını tek başlarına büyüten anneler ve hizmet gitmeyen
mahallelerden genç örgütçüler var. Onlar Venezuela sağlık sisteminin tam
dönüşümüne tanık oldular. “Bizim hiç
kliniğimiz olmadı… büyürken hastalandığımızda şehre yollanmadan önce ölecek
hale gelene kadar beklerdik. Hatta sonra muayene olmak için bütün gün beklemek
zorundaydık”. Artmış erişilebilirlikten çok fazlası, yüksek bir anlayış
vardır: “Barrio Adentro’daki hekimler
temiz suyum olmadığı için bana kendimi aptal gibi hissettirmediler ve kendileri
de orada yaşadıklarından, mahallemin nasıl bir yere benzediğini biliyorlardı”.
Genellikle günüm
7 yaşındaki oğlumu köyümüzün iki sınıflı okuluna götürmekle başlardı. Yolun
kenarında beklerken genellikle köyün saygıdeğer bir sakini olan Senyora Rafaela
ile karşılaşırdık. Oğlu Martin, oğlumla aynı mahalle okuluna gidiyordu. Bu okul
hükümetin köylerde tam gün ilkokul açma taahhüdünün bir sonucu olarak yakınlarda
açılmıştı ve ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflar karışık sınıfta Martin ile
oğlum birlikte okuyordu. Bu okula ve köye gidiş gelişler sırasında Rafaela yeni
Barrio Adentro ayaktan bakım
merkezlerinin toplum sağlığı üzerine etkilerini tartışarak, yerel önleyici
sağlık bakımı programının toplum örgütlenmesi yıllarından nasıl ortaya
çıktığını açıkladı.
Senyora Rafaela
mahalle konseyinin kilit örgütçüsü olarak sağlık panayırı etkinliklerini
koordine etmek için Kübalı ve Venezuelalı politik liderlerle yakın çalışır.
Bütçe, ulaşım ve lojistik yönetimindeki etkileyici yetkinliğine bakınca, liseyi
bitiremeyip, Venezuela’nın yeni üniversal erişkin eğitimi programlarından biri
yoluyla lise denkliğini yakınlarda almış olmasını anlamak çok güçtü. “Daha önce mahallemizi kimse dinlemedi”
diye açıkladı, “üst sınıflardan gelen
kolej eğitimli ve profesyonel komşularımız gerçekten ne kadar değişim olduğunu
anlamazlar”.
Sabahları Kübalı
öğretmenimin ve Venezuelalı asistanın öğlene kadar randevusuz olarak hasta
baktıkları tek odalı ayaktan bakım kliniğine gelirdim. Genellikle bize klinikte
geçen iki yıl boyunca süreklilik deneyimi kapsamında çalışan ve eğitimleri
boyunca çalışmaya devam edecek olan iki Venezuelalı tıp öğrencisi katılırdı.
Tipik bir sabah sürecinde ishal ve solunum hastalıkları gibi sık görülen
yakınmaları olan bir düzine hasta değerlendirir ve tedavi ederdik. Tek odalı
küçük kliniğimizde ücretsiz dağıtılan hipertansiyon, viral, paraziter ve fungal
enfeksiyonlar için ilaçlar, antibiyotikler, steroid olmayan anti-enflamatuar
ilaçlar, prenatal vitaminler ve doğum kontrol ilaçları gibi düzinelerce sık
kullanılan ilaçların bulunduğu camlı bir dolap vardı.
Çalışanlar ve
öğrenciler bana mahalledeki insanların daha önce nasıl bir hekim görebilmek
için çok ciddi hastalanana dek beklediklerini anlattılar. Önleyici bakımın
olmayışı, göreli pahalı tedavi ve kliniklerin ulaşım aracı olmaksızın
erişilemez oluşu sağlık hizmetlerine erişimde zenginlerle yoksullar arasındaki
farkı alevlendiriyordu. Mahallede klinik açıldığında, daha çok aile önleyici
tıbba ulaşabildiğinden ve hastalık seyrinde kliniğe daha erken
geldiğinden, hastalıkların doğası
değişti. İnsanlar yakında bir klinik, bir hekim ve erişilebilir bir eczaneyle
kendilerini güvende hissettiklerinden, güvenlik duygusunda hafif bir değişim
yaşandı.
Hastalara
baktıktan sonra, öğleden sonraları izlem ev ziyaretleriyle veya yatalak hasta
komşularımızı etkin olarak aramak için mahalleyi dolaşarak geçirirdik. Başka
zaman basit fakat etkin sağlık eğitimi projeleri tasarlamak ve uygulamak için
toplum liderleriyle çalışırdık.
Örneğin yazın
hedefimiz komşularımızın tamamının sağlam-kişi muayenesinden geçmesiydi. Küçük
köyümüzdeki herkes önleyici bakım muayenesinden geçti. Birçokları için bu hekim
muayenesi on-yıllardır bir ilkti. Aileler sınıfın geçici olarak seyyar bir
ayaktan bakım kliniğine dönüştürüldüğü, bir dağın tepesinde konuşlu olan yerel
Bolivarcı okula yürürlerdi. Vadinin diğer tarafında iki odalı bir toplum
merkezi kliniğe dönüştürülmüştü. Geleneksel olmayan yerleşimlere karşın Barrio Adentro Misyonu çalışanları
oldukça geleneksel bir fizik muayene sunuyorlardı. Venezuelalı tıp öğrencileri
Kübalı hekimlerin rehberliği altında, ABD’deki tıp öğrencileri gibi 12 başlıklı
standart sistem değerlendirmesi uygulayarak tıbbi öykü alıyorlardı. Bu
üniversal toplum yardımı projesiyle sağlam-kişi sağlık muayenelerini
kolaylaştırdık ve mahallenin bir sağlık kütüğünü oluşturduk.
Niteliksel
olarak sağlam-kişi muayenesine benzer olmasına karşın, yaz sağlık kütüğü Barrio Adentro Misyonu’ndaki Venezuelalı
tıp öğrencileri ile Kuzey Amerikalı öğrenciler arasındaki bazı farkların altını
çizdi. Barrio Adentro Misyonu’ndaki
Venezuelalı tıp öğrencileri aynı zamanda detaylı sosyoekonomik öykü alarak
yoksulluk ve sağlık arasında anlamlı bağlar kurdular. Her yatak odasını kaç
kişi paylaşıyor? Yeterli gıda ve ocak yakıtı var mı? Sosyoekonomik bilgiler
kişisel dosyalara kondu ve sonra bölge düzeyinde toplandı. Bu şekilde bir
çocuğun ishal vakası temiz içme suyu olmayışına bağlanabilecek bir sorun haline
geldi. Sağlık sorunları belediye ve toplumun değiştirebileceği projelerle
bütünleşti –kuyular kazıldı, borular döşendi. Toplum seçilmiş liderleri, daha
önce tamamen bir aile sorunu olarak kabul edilen bir konudan sorumlu
tutulabilir.
Yazın sağlık
kütüğü oluşturduktan sonra, mahalledeki en az 6 ay emzirme dönemini başarıyla
tamamlayan bebekler ve anneleri için bir “mezuniyet”
töreni örgütledik. Bu, mezuniyet cübbeleri, diplomalar ve anneler ile bebekleri
için hediyelerle Venezuela’ya özgü bir olaydı. Gün boyu kamu sağlığı
mesajlarımız (iki doğum arası zaman bırakma, üreme sağlığı ve emzirmenin sağlık
yararları) sergilendi. Kutlama, mahallemizde hamile kadın taraması için
başarılı bir mazeret oluşturdu ve böylece tespit edilen kadınlara erken doğum
öncesi bakıma başlandı. Aynı zamanda gençleri ve yoksul aileleri küçük
düşürmeden veya daha fazla dışlanmaksızın üreme sağlığı konularını
tartışabileceğimiz güvenli bir yer yarattık.
Venezuela’da
geçirdiğim yıl, profesyonel gelişimime büyük katkıda bulundu. Bunun kadar
önemlisi, Venezuelalılar ve Kübalılarla etkileşimlerim aracılığıyla toplum
içinde halk için hekim olmak üzere çalışan ve eğitim gören çok daha geniş bir
insan topluluğu olduğunu anladım. Topluma-dayalı toplumcu tıbba ilgim beni beklenmedik
bir şekilde, son zamanların sağlık bakımı sistemlerindeki en etkileyici
toplumsal deneyimlerinden birine yöneltti: Barrio
Adentro. Venezuelalılar başlangıçta ikircikli olmalarına karşın, kamu
sağlığı sistemlerinin yeni sosyalleştirilmiş yapısını ve toplumcu tıbbın
uygulamalı ve felsefi temellerini oluşturan ana ilkelerini kabul etmiş
görünüyorlar. Arthur D. Little özel danışmanlık firması ve Datanalisis
araştırma firması geçenlerde anket yapılan Venezuelalıların yüzde 80’inin Barrio Adentro hizmetlerinden
faydalandıklarını bildirdi.
Topluma-dayalı tıp uygulamamı Barrio Adentro gözetimi altında yapmaktan memnunum; daha önemlisi
sosyalleştirilmiş sağlık bakımı reformlarını eleştirenlere ulaşmam, konuyu daha
iyi anlamamı sağladı. 21. yüzyılın sosyalleştirilmiş tıbbı ve geleneksel tıp
fakültesi, Chavez yanlıları ve Chavez karşıtları gibi kutuplaşmış iki dünya
arasında gezinerek, bir ulusal sağlık sisteminin dönüşümünün başarıları ve
başarısızlıkları üzerine bir staj veya derste öğrenebileceğimden çok daha fazlasını
öğrendim. ABD sağlık sisteminin bir krizde olduğuna, mevcut uygulamalarımızın
sürdürülemez olduğuna inanıyorum.
Kendimize “21. yüzyılda nasıl sürdürülebilir
ve adil bir sağlık bakımı sistemi kurabiliriz?” sorusunu sormamız gerek. Bir
kliniğin yönetiminin önemli olmasına karşın tanık olduğum en kritik ders bir
kliniğin nasıl yönetileceği değildi. En önemli ders, hizmet götürülmeyen ve
dışlanmış toplulukları tanımanın, profesyonelleri yabancılaştırmamanın önemini
anlamanın ve mahalle halkını ve profesyonelleri paylaşılan değerlere dayalı yeni
bir sistemin inşasına katabilmenin gerekli olduğuydu. Hekimler, tıp
öğrencileri, profesyoneller ve hastalar işbirliği yaptıklarında, bütün
toplumumuzun iyiliğini geliştirmek için kendi yenilikçi çözümlerimizi tasarlayabiliriz.
Rebecca
Trotzky Sirr
Çeviren: Akif Akalın
http://haber.sol.org.tr/blog/sinifin-sagligi/ceviren-akif-akalin/venezuelada-bir-amerikali-tip-ogrencisi-118235
KAYNAK
Trotsky-Sirr, R.
(2008). Adentro Barrio Adentro: An American Medical Student in Venezuela.
Social Medicine, 3(4): 248 – 252.
Çevirenin Notu:
1998 yılında
Hugo Chávez’in başkan seçilmesinden sonra Venezuela halkıyla dayanışma
çerçevesinde 250 kadar Kübalı hekim, hemşire ve teknisyen Venezuela’ya gelmiştir.
2003 yılında Barrio Adentro programının başlatılmasıyla bu sayı hızla artmıştır.
Program çerçevesinde Venezuelalı milyonlarca emekçiye Kübalı sağlık emekçileri
tarafından temel sağlık bakımı sunulmaya başlanmıştır.
Programa ateş
püsküren Venezuela sermayesi ise Küba’dan gelenlerin hekim değil “Castro ajanı” olduklarını ve amaçlarının
emekçileri kışkırtmak olduğunu iddia
etmiştir. Sırtını Amerikan işbirlikçisi Venezuela sermayesine dayayan Venezuela
Tabipler Birliği de (VTB), programa şiddetle karşı çıkmıştır. VTB 1 Haziran
2003’de mahkemeye başvurarak, Kübalı hekimlerin mesleklerini Venezuela’da icra
etmelerinin yasaklanmasını talep etmiştir. Mahkeme VTB lehine karar vermiş,
fakat hükümet temyiz mahkemesinden bu halk düşmanı kararı durdurmuştur. Bunun
üzerine Venezuela sermayesi tarafından Kübalı hekimlere saldırı ve tehditler
artmaya başlamıştır (Malapanis ve Catalán, 2003).
Malapanis, A. ve
Catalán, C. (2003). Cuban doctors in Venezuela operate free neighborhood
clinics. The Militant, November 3, 2003. http://www.themilitant.com/2003/6738/673802.html.
(Erişim: 11 Kasım 2014).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder